24-06-2018, 21:07
Od czasu do czasu pojawiają się wątpliwości na temat uprawnień i obowiązków wymaganych do jazdy z przyczepą.
W kilku słowach postaram się to wyjaśnić.
Jakie prawo jazdy.
1. Prawo jazdy kat B upoważnia do:
a) kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3500kg
b) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepa lekką (do DMC 750kg) pod warunkiem że taki zestaw nie przekroczy DMC 4250kg
- np samochód o DMC 2950 kg+ przyczepa o DMC 740 kg - łącznie 3690 kg
c) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepą ciężką (o DMC powyżej 750kg - laweta, camping) pod warunkiem że taki zestaw nie przekroczy DMC 3500kg
- np samochód o DMC 1850 kg+ przyczepa o DMC 1220 kg - łącznie 3070 kg
2. Prawo jazdy kat B+E upoważnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3500kg we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach, oraz do:
d) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepą ciężką (o DMC powyżej 750 kg - laweta, camping) bez ograniczenia łącznej masy DMC zestawu do 3500 kg.
- np samochód o DMC 2980 kg+ przyczepa o DMC 1800 kg - łącznie 4780 kg
Z natury swojej przyczepa ciężka (powyżej 750 kg DMC) musi być wyposażona w hamulec najazdowy.
Jakim pojazdem ciągnąć jaką przyczepę?
W zasadzie powinniśmy się sugerować wpisem w dowodzie rejestracyjnym samochodu w rubrykach:
O.1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 - maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
oraz
F.3 - dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg)
Ale żeby nie było to takie proste, to istnieje w Polsce przepis który mówi, ze DMC ciągnika musi być większe od DMC przyczepy conajmniej w proporcji 1.33 do 1.00.
Czyli przyczepę o DMC 1500 kg powinniśmy ciągnąć pojazdem o DMC nie mniejszym niż 1995 kg.
Ponieważ często ten przepis nijak się ma do wpisanej masy przyczepy w dowodzie rejestracyjnym, zwłaszcza przy solidnych samochodach np. terenowych - pozostaje się sugerować wpisem w dowodzie.
I w zasadzie przy kontaktach z drogówką to jest wystarczające.
Nie mam doświadczenia, jak by to wyglądało przy kontroli ITD, zwłaszcza gdyby chcieli znaleźć jakiegoś haka na kierującego.
VIATOLL
Bez względu na posiadane uprawnienia i na rodzaj ciągniętej przyczepy przekroczenie łącznej masy DMC 3500 kg skutkuje koniecznością przyklejenia
na przedniej szybie gustownego viaboxa
Uzyskanie go jest proste aczkolwiek uciążliwe.
Nawet jeżeli tylko raz chcemy gdzieś z przyczepą pojechać to wcześniej musimy (dokładnie rzecz ujmując to właściciel samochodu osobiście) udać do punktu obsługi klienta (lista na stronie viatoll.pl) podpisać umowę, wpłacić kaucję 120 PLN oraz doładować konto urządzenia kolejnymi 120 PLN i dopiero można jechać.
Po przejechaniu nawet jednej krótkiej trasy możemy się udać do punktu obsługi, oddać urządzenie i zostanie nam zwrócona kaucja wraz z niewykorzystaną kwotą doładowania.
Oczywiście można urządzenie zostawić sobie do dalszego wykorzystania.
Nie polecam prób jazdy bez tego urządzenia, ponieważ na bramkach są zamontowane urządzenia pomiarowe - pewnie widzieliście nie raz - które wstępnie rozpoznają gabaryty zestawu i w razie podejrzenia że zestaw może przekroczyć 3500 kg a viatola nie ma - fotografują dokładnie pojazdy i tablice.
Sprawdzone, że przysyłają grzeczny list z prośbą o przesłanie kopii dowodu rejestracyjnego z adnotacją o DMC a następnie jeżeli okaże się że brak był viatola przysyłają odpowiedni rachunek do zapłaty.
Dokładnych przeliczników nie znam, ale z tego co słyszałem to było 1500 zł za jeden nie opłacony odcinek drogi.
Również brak środków na koncie urządzenia nie powoduje powstania "debetu" jak w telefonie na kartę, tylko powoduje brak opłaty i karę jak wyżej.
Mam nadzieję, ze wszystkie kwestie wyjaśniłem, jeżeli są jakies wątpliwości - prosze o pytania.
W kilku słowach postaram się to wyjaśnić.
Jakie prawo jazdy.
1. Prawo jazdy kat B upoważnia do:
a) kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3500kg
b) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepa lekką (do DMC 750kg) pod warunkiem że taki zestaw nie przekroczy DMC 4250kg
- np samochód o DMC 2950 kg+ przyczepa o DMC 740 kg - łącznie 3690 kg
c) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepą ciężką (o DMC powyżej 750kg - laweta, camping) pod warunkiem że taki zestaw nie przekroczy DMC 3500kg
- np samochód o DMC 1850 kg+ przyczepa o DMC 1220 kg - łącznie 3070 kg
2. Prawo jazdy kat B+E upoważnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3500kg we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach, oraz do:
d) kierowania pojazdem z pkt "a" z przyczepą ciężką (o DMC powyżej 750 kg - laweta, camping) bez ograniczenia łącznej masy DMC zestawu do 3500 kg.
- np samochód o DMC 2980 kg+ przyczepa o DMC 1800 kg - łącznie 4780 kg
Z natury swojej przyczepa ciężka (powyżej 750 kg DMC) musi być wyposażona w hamulec najazdowy.
Jakim pojazdem ciągnąć jaką przyczepę?
W zasadzie powinniśmy się sugerować wpisem w dowodzie rejestracyjnym samochodu w rubrykach:
O.1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 - maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
oraz
F.3 - dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg)
Ale żeby nie było to takie proste, to istnieje w Polsce przepis który mówi, ze DMC ciągnika musi być większe od DMC przyczepy conajmniej w proporcji 1.33 do 1.00.
Czyli przyczepę o DMC 1500 kg powinniśmy ciągnąć pojazdem o DMC nie mniejszym niż 1995 kg.
Ponieważ często ten przepis nijak się ma do wpisanej masy przyczepy w dowodzie rejestracyjnym, zwłaszcza przy solidnych samochodach np. terenowych - pozostaje się sugerować wpisem w dowodzie.
I w zasadzie przy kontaktach z drogówką to jest wystarczające.
Nie mam doświadczenia, jak by to wyglądało przy kontroli ITD, zwłaszcza gdyby chcieli znaleźć jakiegoś haka na kierującego.
VIATOLL
Bez względu na posiadane uprawnienia i na rodzaj ciągniętej przyczepy przekroczenie łącznej masy DMC 3500 kg skutkuje koniecznością przyklejenia
na przedniej szybie gustownego viaboxa
Uzyskanie go jest proste aczkolwiek uciążliwe.
Nawet jeżeli tylko raz chcemy gdzieś z przyczepą pojechać to wcześniej musimy (dokładnie rzecz ujmując to właściciel samochodu osobiście) udać do punktu obsługi klienta (lista na stronie viatoll.pl) podpisać umowę, wpłacić kaucję 120 PLN oraz doładować konto urządzenia kolejnymi 120 PLN i dopiero można jechać.
Po przejechaniu nawet jednej krótkiej trasy możemy się udać do punktu obsługi, oddać urządzenie i zostanie nam zwrócona kaucja wraz z niewykorzystaną kwotą doładowania.
Oczywiście można urządzenie zostawić sobie do dalszego wykorzystania.
Nie polecam prób jazdy bez tego urządzenia, ponieważ na bramkach są zamontowane urządzenia pomiarowe - pewnie widzieliście nie raz - które wstępnie rozpoznają gabaryty zestawu i w razie podejrzenia że zestaw może przekroczyć 3500 kg a viatola nie ma - fotografują dokładnie pojazdy i tablice.
Sprawdzone, że przysyłają grzeczny list z prośbą o przesłanie kopii dowodu rejestracyjnego z adnotacją o DMC a następnie jeżeli okaże się że brak był viatola przysyłają odpowiedni rachunek do zapłaty.
Dokładnych przeliczników nie znam, ale z tego co słyszałem to było 1500 zł za jeden nie opłacony odcinek drogi.
Również brak środków na koncie urządzenia nie powoduje powstania "debetu" jak w telefonie na kartę, tylko powoduje brak opłaty i karę jak wyżej.
Mam nadzieję, ze wszystkie kwestie wyjaśniłem, jeżeli są jakies wątpliwości - prosze o pytania.